Опорный вуз в региональном пространстве: теоретико-методологические параметры исследования
How to Cite
Месхи Б.Ч. Опорный вуз в региональном пространстве: теоретико-методологические параметры исследования. Humanities of the South of Russia. 2019. Vol. 8. No. 2. P. 33-46. DOI: https://doi.org/10.23683/2227-8656.2019.2.2 (in Russ.).
Abstract
Представленная статья преследует целью формирование теоретико-методологического конструкта исследования опорного вуза в региональном пространстве российского общества, так как речь идет об актуальной концептуальной и социально-прикладной проблеме. Опорный вуз не является, по мнению автора статьи, очередным административным экспериментом по оптимизации высшего образования, а связан с включением региональных вузов в социокультурную модернизацию российских регионов. Автор статьи, основываясь на оценке действующих в социологическом знании концептов вузовского образования, полагает, что при анализе опорного вуза следует расширить границы социологического измерения с функциональных параметров до критериев социальной эффективности вуза, понимаемых как соотнесение результатов деятельности с социальной резонансностью, разработкой проектов и программ, направленных на достижение статуса опорного вуза как субъекта социокультурной модернизации региона.
References
Volkov, Yu.G. (2015). Social diagnostics and sociological expertise. M.
Volkov, Yu.G., Lubskiy, A.V. (2018). Russian reality in the sociological discourse space. Rostov n/D.; Taganrog, 1.
Volkov, Yu.G., Lubskiy, A.V. (2017). Sociology in Russia: in search of new ideas and creativity. Rostov n/D.; Taganrog.
Gofman, A.B. (2012). Fifteen theses in defense of the idea of modernization. In Rossiya reformiruyushchayasya. Vyp. 11: Ezhegodnik. M.K. Gorshkov (ed.). M.: Novyy khronograf.
Twenty-five years of social transformations in assessments and judgments of Russians: the experience of sociological analysis (2018). In M.K. Gorshkov, V.V. Petukhov (eds.). M.: Ves' mir.
Diskin, I.A. (2011). Russia, which is possible. M.: Yurist.
Ivanova, I.N. (2004). Consumption of educational services. Saratov.
Konstantinovskiy, D.L. (2018). Intellectual potential and innovative development. Sotsiologicheskaya nauka i sotsial'naya praktika, 3, 43-61. (in Russian).
Konstantinovskiy, D.L. (2018). Education and labor market: new situation. In Ne rasstanus' s molodezh'yu, budu... : sbornik nauchnykh statey k 80-letiyu prof. Yu.R. Vishnevskogo. Yu.R. Vishnevsky (ed.). Ekaterinburg: Izd-vo Ural'skogo universiteta.
Meskhi, B.Ch., Sklyarova, N.Yu., Blagin, A.V., Shkil, T.V., Mardasova, I.V. (2018). Some aspects of the modernization of the educational activities of the DGTU as a supporting university. Gumanitarnye i sotsial'nye nauki, 1, 163-170. (in Russian).
Regional sociology: problems of consolidation of the social space of Russia (2015).
In V.V. Markin (ed.). M.: Novyy khronograf.
Capitals and regions in modern Russia: myths and reality fifteen years later (2018). In M.K. Gorshkov, N.E. Tikhonova (eds.). M.: Ves' mir.
Tikhonova, N.E., Karavay, A.V. (2018). Dynamics of some indicators of the total human capital of Russians in 2010-2015. Sotsiologicheskie issledovaniya, 5, 84-98. (in Russian).
Sheregi, F.E., Dmitriev, N.M., Aref'ev A.L. (2002). Scientific and pedagogical potential and export of educational services of Russian universities: a sociological analysis. M.
Volkov, Yu.G., Lubskiy, A.V. (2018). Russian reality in the sociological discourse space. Rostov n/D.; Taganrog, 1.
Volkov, Yu.G., Lubskiy, A.V. (2017). Sociology in Russia: in search of new ideas and creativity. Rostov n/D.; Taganrog.
Gofman, A.B. (2012). Fifteen theses in defense of the idea of modernization. In Rossiya reformiruyushchayasya. Vyp. 11: Ezhegodnik. M.K. Gorshkov (ed.). M.: Novyy khronograf.
Twenty-five years of social transformations in assessments and judgments of Russians: the experience of sociological analysis (2018). In M.K. Gorshkov, V.V. Petukhov (eds.). M.: Ves' mir.
Diskin, I.A. (2011). Russia, which is possible. M.: Yurist.
Ivanova, I.N. (2004). Consumption of educational services. Saratov.
Konstantinovskiy, D.L. (2018). Intellectual potential and innovative development. Sotsiologicheskaya nauka i sotsial'naya praktika, 3, 43-61. (in Russian).
Konstantinovskiy, D.L. (2018). Education and labor market: new situation. In Ne rasstanus' s molodezh'yu, budu... : sbornik nauchnykh statey k 80-letiyu prof. Yu.R. Vishnevskogo. Yu.R. Vishnevsky (ed.). Ekaterinburg: Izd-vo Ural'skogo universiteta.
Meskhi, B.Ch., Sklyarova, N.Yu., Blagin, A.V., Shkil, T.V., Mardasova, I.V. (2018). Some aspects of the modernization of the educational activities of the DGTU as a supporting university. Gumanitarnye i sotsial'nye nauki, 1, 163-170. (in Russian).
Regional sociology: problems of consolidation of the social space of Russia (2015).
In V.V. Markin (ed.). M.: Novyy khronograf.
Capitals and regions in modern Russia: myths and reality fifteen years later (2018). In M.K. Gorshkov, N.E. Tikhonova (eds.). M.: Ves' mir.
Tikhonova, N.E., Karavay, A.V. (2018). Dynamics of some indicators of the total human capital of Russians in 2010-2015. Sotsiologicheskie issledovaniya, 5, 84-98. (in Russian).
Sheregi, F.E., Dmitriev, N.M., Aref'ev A.L. (2002). Scientific and pedagogical potential and export of educational services of Russian universities: a sociological analysis. M.
Citation Formats
Other cite formats:
APA
Месхи, Б. Ч. (2019). Опорный вуз в региональном пространстве: теоретико-методологические параметры исследования. Humanities of the South of Russia, 8(2), 33-46. https://doi.org/10.23683/2227-8656.2019.2.2
Section
MODERN RUSSIAN SOCIETY